Publikacje 2024

PUBLIKACJE 2024

EG-2024-A-01 Globalne fiszki – Fundacja Go’n’Act “Akcja Dekolonizacja – jak historia świata wpływa na teraźniejszość”

„Globalne fiszki” to materiał zrealizowany przez Fundację Go’n’ct w ramach projektu „Akcja Dekolonizacja – jak historia świata wpływa na teraźniejszość”. Materiał stanowi podręczne narzędzie do wprowadzania na lekcjach wątków współzależności globalnych, w ciekawy i nieoczywisty sposób. Komplet „Globalnych Fiszek” składa się z 90 kart podzielo­nych na 3 kategorie tematyczne: Historia, Teraźniejszość i Język. Każda z kart poświęcona jest innemu zagadnieniu dotyczącemu władzy i narracji, budując głębsze zrozumienie dla sieci wzajemnych powiązań i podobieństw.

Na kartach widnieją kody QR do materiałów rozszerzających omawiane zagadnienie oraz informacje dodatkowe, propozycje pytań do dyskusji z klasą czy ćwiczeń do przeprowadzenia w klasie.

88x31

EG-2024-A-01 Scenariusze zajęć – Fundacja Go’n’Act “Akcja Dekolonizacja – jak historia świata wpływa na teraźniejszość”

W ramach projektu „Akcja Dekolonizacja – jak historia świata wpływa na teraźniejszość” powstały 2 scenariusze zajęć: “Pod obcym panowaniem” i “Współczesne niewolnictwo”. Konspekty kierowane są głównie do nauczycieli ostatnich klas szkół podstawowych i nauczycieli szkół ponadpodstawowych.

Scenariusz „Współczesne niewolnictwo” ma na celu uświadomienie uczniom, że niewolnictwo nie jest reliktem przeszłości, a eliminacja niewolnictwa jest jednym z największych wyzwań współczesnego świata. Zwraca uwagę na to, że niewolnictwo przybiera dzisiaj nieco inne formy niż w przeszłości, a także na to, że współczesne niewolnictwo dotyczy także Polski: zarówno jako miejsca pracy przymusowej dla obcokrajowców oraz Polaków jako ofiar poza granicami kraju.

Scenariusz „Pod obcym panowaniem” – jego celem jest zwrócenie uwagi na różnice między różnymi formami obcego panowania, a także na to, że współcześnie różne narody, kraje znajdują się pod różnymi formami obcego panowania. Przybliża skutki społeczne, polityczne, ekonomiczne różnych form dominacji, pokazuje podobieństwa i różnice między nimi.

88x31

EG-2024-A-02 Fundacja Emic “8 (pogłębionych) lekcji o migracjach.”

Publikacja “8 (pogłębionych) lekcji o migracjach” to materiał opracowany przez Fundację Emic, który ma na celu pogłębienie dyskusji na temat migracji, uwzględniając aspekty niewidoczne na pierwszy rzut oka, takie jak neokolonializm, siła paszportu czy wpływ katastrof klimatycznych. Publikacja zawiera analizy i refleksje dotyczące przyczyn migracji oraz sytuacji migrantów w globalnym systemie władzy i zależności. Jest skierowana do osób pracujących w instytucjach publicznych, edukatorów oraz nauczycieli, aby pomóc im lepiej zrozumieć i przekazywać te zagadnienia.

88x31

EG-2024-A-03 Zeszyt ćwiczeń “Świat wokół nas” Polska Akcja Humanitarna “Globalne współzależności w naszej szkole”

Zeszyt ćwiczeń „Świat wokół nas” adresowany jest do uczniów klas 1-3 szkół podstawowych. Zeszyt składa się z 5 rozdziałów nawiązujących do bajek pokazujących różne perspektywy patrzenia na świat, zmiany klimatyczne, migracje, dostęp do wody czy pochodzenie produktów.

88x31

EG-2024-A-03 Gra szkolno-terenowa “Plecak pełen współzależności” Polska Akcja Humanitarna “Globalne współzależności w naszej szkole”

Gra szkolno-terenowa ,,Plecak pełen współzależności” stworzona została dla klas 4-8 szkół podstawowych. Gra jest próbą wprowadzenia dzieci i młodzieży w globalne zagadnienia, poprzez zabawę, współpracę i wspólne odkrywanie historii.

88x31

EG-2024-A-03 Gazetki szkolne “W jaki sposób jesteśmy powiązani ze światem?” i “Globalne współzależności w naszej szkole” Polska Akcja Humanitarna “Globalne współzależności w naszej szkole”

W ramach projektu powstały też dwie gazetki szkolne: ,,W jaki sposób jesteśmy powiązani ze światem” dla klas 1-3 szkół podstawowych oraz ,,Globalne współzależności w naszej szkole” dla klas 4-6 szkół podstawowych. Gazetki szkolne uzupełniają merytorycznie i tematycznie treści zawarte w zeszycie ćwiczeń i grze szkolno-terenowej.

88x31

EG-2024-A-04 Bajka kamishibai pt. „Opowieść o czarnym smoku” – Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” “Edukacja klimatyczna z teatrzykiem kamishibai”

W ramach projektu wydano pomoc dydaktyczną dla nauczycielek, bibliotekarek i osób pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – bajkę “Opowieść o czarnym smoku”. Poprzez historię dzieci z Kiribati, wyspiarskiego państwa na Oceanie Spokojnym, którego istnienie jest krytycznie zagrożone w związku z podnoszeniem się poziomu oceanów, dzieci poznają przyczyny i skutki ocieplania się atmosfery. Bajka składa się z 17 wielkoformatowych plansz, przygotowanych tak, aby możliwe było przedstawienie jej w formie teatrzyku kamishibai. Wydanie wyłącznie papierowe w formacie kamishibai, ze względu na nietypowy format publikacji nie udostępniamy w wersji elektronicznej, można ją obejrzeć w postaci filmu – https://www.youtube.com/watch?v=ic7vUZoTAKw

88x31

EG-2024-A-04 Scenariusz zajęć do bajki kamishibai „Opowieść o czarnym smoku” – Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła” “Edukacja klimatyczna z teatrzykiem kamishibai”

Bajce kamishibai towarzyszy wydany w formie elektronicznej scenariusz zajęć dla dzieci, wzbogacony o polecenia licznych źródeł rzetelnej wiedzy o zmianie klimatu.

88x31

EG-2024-A-05 Stowarzyszenie Amnesty International “Globalne wyzwania dla praw człowieka w twojej szkole”

W ramach projektu opracowano 8 scenariuszy warsztatów opartych na prawdziwych historiach osób, których prawa człowieka zostały złamane. Scenariusze przedstawiają kontekst każdej historii (sytuacja w danym kraju) oraz wzywają do podejmowania akcji na rzecz tych osób.

88x31

EG-2024-A-06 Fundacja Wyobraź sobie “Edukacja globalna okiem młodzieży”

Młodzież uczestnicząca w projekcie zaktualizowała 6 scenariuszy zajęć o Światozmieniaczach, dotyczących tematów takich jak: wprowadzenie do edukacji globalnej, odpowiedzialna konsumpcja, ubóstwo czy sprawiedliwy handel.

88x31

EG-2024-A-07 Fundacja Civis Polonus “Zawodowcy w edukacji globalnej”

Publikacja “Jak włączać edukację globalną na lekcjach przedmiotowych?” opracowana w ramach projektu zawiera propozycje zagadnień do zrealizowania na lekcjach przedmiotowych w szkole branżowej.

88x31

EG-2024-A-09 Fundacja Unsung Heroes “Social Ventures For Humanity”

Uczestniczące w projekcie zespołu uczniowskie przy wsparciu mentorów z krajów Globalnego Południa stworzyły Mapy Teorii Zmian, zawierające przyczyny i skutki dwóch wyzwań: zmian klimatycznych oraz równości płci oraz opracowały propozycje rozwiązań tych problemów.

88x31

EG-2024-A-10 Stowarzyszenie Aktywności Przeróżnych niemarudni.pl Echo (naszych działań)

W ramach projektu powstał multidyscyplinarny spektakl edukacyjny, który łączy taniec, muzykę i wizualizacje, poruszając tematykę współczesnych problemów globalnych, takich jak zmiany środowiskowe i wpływ działań człowieka na świat. W realizację projektu zaangażowani byli młodzi artyści z Młodzieżowych Domów Kultury z Piekar Śląskich i Bytomia oraz studenci Akademii Muzycznej w Katowicach. W ramach projektu odbyły się trzy bezpłatne spektakle w Katowicach, Piekarach Śląskich i Bytomiu, połączone z interaktywnymi debatami zachęcającymi do refleksji i działania na rzecz środowiska oraz lokalnej społeczności. Nagranie spektaklu dostępne jest na Youtube: https://youtu.be/Z6GlUJlpv48

88x31

projekt i realizacja strony internetowej: rock the web