Zrealizowane projekty 2024

ZREALIZOWANE PROJEKTY 2024

Projekty zrealizowane w 2024 roku (ścieżka A)

EG/2024/A/01

Fundacja Go’n’Act

„Akcja Dekolonizacja – jak historia świata wpływa na nas dziś”

Wysokość dofinansowania: 39 970,00 zł, kwota wydatkowana: 39 970,00 zł

Projekt skierowany do nauczycieli i nauczycielek, mający na celu wyposażenie ich w materiały do poszerzenia lekcji o nieoczywiste zagadnienia dot. współzależności globalnych i ich relacji władzy. W ramach projektu powstał komplet 92 kart edukacyjnych „Globalne fiszki” opartych o technikę nano learningu. Zestaw podzielony jest na trzy kategorie tematyczne, a każda karta jest dedykowana odrębnemu zagadnieniu czy ciekawostce, prezentującej nieoczywiste informacje o świecie i władzy, a także pomysły na zaprezentowanie danego zagadnienia uczniom. Opracowano także 2 scenariusze lekcji pn. „Pod obcym panowaniem” i „Współczesne niewolnictwo”. W ramach projektu przeprowadzono też szkolenia stacjonarne oraz webinar a także opublikowano serię 10 postów edukacyjnych na instagramowym kanale Akcja Dekolonizacja, docierając w ten sposób do prawie dwustu tysięcy odbiorców.

EG/2024/A/02

Fundacja Emic

„8 (pogłębionych) lekcji o migracjach”

Wysokość dofinansowania: 38 439,30 zł, kwota wydatkowana: 38 439,30 zł

Dzięki zrealizowanemu projektowi wydana została publikacja pt. „8 (pogłębionych) lekcji o migracjach”.Powstanie publikacji poprzedzał kurs mailingowy, w którym udział wzięło 106 osób pracujących w instytucjach publicznych (m.in. szkołach, urzędach) oraz organizacjach pozarządowych i na uczelniach wyższych. Przez 3 tygodnie wysyłane były pogłębiające lekcje o migracjach. Dodatkowo zorganizowano 2 spotkania on-line oraz udostępniono publikację co najmniej 55 osobom, które w swojej praktyce edukacyjnej wykorzystają treści edukacyjne. Celem było pogłębienie zrozumienia przyczyn „nielegalnej” migracji do Unii Europejskiej (w tym Polski) wraz ze zrozumieniem kontekstu historycznego, politycznego i ekonomicznego, co zaadresowano w treści publikacji i dyskusji na spotkaniach on-line.

EG/2024/A/03

Polska Akcja Humanitarna

„Globalne współzależności w naszej szkole”

Wysokość dofinansowania: 40 000,00 zł, kwota wydatkowana: 38 750,25 zł

Projekt miał na celu wsparcie nauczycieli/ek w prowadzeniu zajęć dotyczących globalnych współzależności oraz dostarczenie im atrakcyjnych i angażujących narzędzi edukacyjnych do pracy z dziećmi i młodzieżą. W ramach działań stworzono zeszyt ćwiczeń, grę szkolno-terenową oraz dwie gazetki szkolne. Głównym elementem projektu była akcja „Globalne współzależności w naszej szkole”, która odbywała się w czasie Tygodnia Edukacji Globalnej (18-24.11.2024) i w ramach której zgłoszone szkoły realizowały aktywności w oparciu o materiały projektowe. Akcja została przeprowadzona w 279 szkołach, a w aktywnościach opartych na materiałach projektowych wzięło udział 19 975 uczniów/uczennic.
W ramach projektu nie tylko stworzono nowe narzędzia, które w prosty sposób wyjaśniają, czym są globalne współzależności, ale również wzmocniono nauczycielki/eli w zakresie prowadzenia zajęć w tym temacie — poprzez organizację webinaru, opracowanie przewodnika oraz bieżącą komunikację z osobami biorącymi udział w akcji.

EG/2024/A/04

Ośrodek Działań Ekologicznych „Źródła”

„Edukacja klimatyczna z teatrzykiem kamishibai”

Wysokość dofinansowania: 39 990,00 zł, kwota wydatkowana: 39 990,00 zł

W ramach projektu wydano wysokiej jakości pomoc dydaktyczną dla nauczycielek, bibliotekarek i osób pracujących z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym – bajkę “Opowieść o czarnym smoku” autorstwa uznanej autorki książek dla dzieci Joanny Jagiełło, z ilustracjami Niki Jaworowskiej. Poprzez historię dzieci z Kiribati, wyspiarskiego państwa na Oceanie Spokojnym, dzieci poznają przyczyny i skutki ocieplania się atmosfery. Bajka składa się z 17 wielkoformatowych plansz, przygotowanych tak, aby możliwe było przedstawienie jej w formie teatrzyku kamishibai i została wydana w nakładzie 300 egzemplarzy. Powstało także nagranie bajki w formie 15-minutowego filmiku, dostępnego dla wszystkich zainteresowanych na platformie YouTube. Dodatkowo przygotowano 45-stronicowy pakiet edukacyjny, wydany w formie elektronicznej, ze scenariuszami zajęć dla dzieci, bezpośrednio nawiązującymi do bajki, wzbogacony o polecenia licznych źródeł rzetelnej wiedzy o zmianie klimatu.

Ważnym elementem projektu było przeprowadzenie 4-godzinnych szkoleń dla nauczycielek i bibliotekarek z mniejszych miast (do 500 tys. mieszkańców): Kutna, Sieradza, Bydgoszczy, Białegostoku i Bielska-Białej. Przeszkolono na nich łącznie 111 osób, które następnie przygotowały ponad 100 wydarzeń w ramach TEG w swoich placówkach i społecznościach lokalnych: pokaz bajki oraz towarzyszące warsztaty o zmianie klimatu.

EG/2024/A/05

Stowarzyszenie Amnesty International

„Globalne wyzwania dla praw człowieka w twojej szkole”

Wysokość dofinansowania: 39 050,00 zł, kwota wydatkowana: 39 050,00 zł

Projekt „Globalne wyzwania dla praw człowieka w twojej szkole” miał na celu zwiększenie świadomości młodzieży i nauczycieli/nauczycielek na temat globalnych zależności związanych z ochroną praw człowieka oraz promowanie świadomego podejmowania działań na ich rzecz. Kluczowym elementem projektu było dwudniowe szkolenie stacjonarne, które odbyło się 26–27 października w Warszawie, z udziałem 29 osób reprezentujących 10 szkół. W skład zespołów szkolnych wchodzili nauczyciele/nauczycielki oraz uczniowie/uczennice, a po szkoleniu każda grupa zrealizowała autorską inicjatywę w swojej szkole wykorzystując zdobytą wiedzę i kompetencje. Akcje miały jeden wspólny cel – upowszechniać postawę tolerancji i solidarności na rzecz innych osób/społeczności. W ramach projektu opracowano 8 scenariuszy warsztatów, zgodnych z wartościami edukacji globalnej. Scenariusze przedstawiają historie osób, których prawa człowieka zostały naruszone, oraz wspierają rozwijanie empatii wobec osób i grup marginalizowanych ze względu na ich zaangażowanie w życie publiczne.

EG/2024/A/06

Fundacja Wyobraź sobie

„Edukacja globalna okiem młodzieży”

Wysokość dofinansowania: 34 550,00 zł, kwota wydatkowana: 34 550,00 zł

W ramach projektu przeprowadzono zaawansowane szkolenie z zakresu Edukacji globalnej, złożone z 6 spotkań online i wyjazdowego weekendu, dla grupy 15 młodzieżowych wolontariuszy/wolontariuszek Fundacji (15-20 lat), które z jednej strony przygotowały ich do poprowadzenia własnego działania dla 50 równieśników/rówieśniczek w ramach Tygodnia Edukacji Globalnej, z drugiej pozwoliły kadrze Fundacji odświeżyć scenariusze i realizowane do tej pory warsztaty i dostosować je do tej grupy wiekowej – jedynej, która nie została wcześniej w Fundacji objęta stałym programem z zakresu Edukacji globalnej.

EG/2024/A/07

Fundacja Civis Polonus

„Zawodowcy w edukacji globalnej”

Wysokość dofinansowania: 39 660,00 zł, kwota wydatkowana: 39 660,00 zł

Celem projektu było wdrożenie edukacji globalnej w szkołach branżowych i rozwój kompetencji kluczowych uczniów. 12 nauczycieli z 6 szkół wzięło udział w trzydniowym szkoleniu (28-30.10.2024, Warszawa), które przygotowało ich do prowadzenia zajęć i projektów związanych z EG. Dzięki ich zaangażowaniu 652 uczniów uczestniczyło w lekcjach poruszających globalne współzależności, a 74 uczniów zrealizowało projekty edukacyjne, organizując kampanie informacyjne o celach zrównoważonego rozwoju (SDGs).

Opracowano broszurę edukacyjną z 55 propozycjami integracji EG z podstawą programową, co ułatwia nauczycielom trwałe wdrożenie treści globalnych na różnych przedmiotach. W działania zaangażowały się szkoły z Dąbrówki, Torunia, Gąbina, Zawiercia, Żukowa i Krosna, które wyróżniły się aktywnością i kreatywnością. Kampanie stworzone przez młodzież zwiększyły świadomość całych społeczności szkolnych o wpływie lokalnych działań na globalne procesy.

EG/2024/A/08

FUNDACJA NO.BA

„Cyrkulacja jest w modzie!”

Wysokość dofinansowania: 37 050,00 zł, kwota wydatkowana: 35 765,06 zł

Projekt „Cyrkulacja jest w modzie!” realizowany był w Toruniu. Jego głównym elementem były warsztaty dla młodzieży szkół średnich w zakresie edukacji globalnej oraz spotkanie otwarte dla mieszkańców/mieszkanek Torunia na temat zjawiska fast fashion i jego kosztów środowiskowych. Warsztaty edukacyjne przeprowadzone były w 3 toruńskich szkołach ponadpodstawowych: V Liceum Ogólnokształcącym im. Jana Pawła, I Liceum Ogólnokształcące im. Mikołaja Kopernika oraz Zespole Szkół Inżynierii Środowiska. Część merytoryczna warsztatów dotyczyła zjawiska fast fashion i jego kosztów środowiskowych, natomiast podczas części praktycznej młodzież uczyła się obsługi maszyny do szycia i przerabiania/naprawiania ubrań.
Podczas spotkania otwartego, które odbyło się 22.11.2024 r. w czasie Tygodniu Edukacji Globalnej, zorganizowano debatę z udziałem 3 ekspertek zajmujących się odpowiedzialną modą.

EG/2024/A/09

Fundacja Unsung Heroes

„Social Ventures For Humanity”

Wysokość dofinansowania: 39 160,00 zł, kwota wydatkowana: 39 012,29 zł

Projekt „Social Ventures for Humanity” został zrealizowany w Technikum Informatycznym w Białymstoku. Uczestnicy projektu – uczniowie i uczennice podlaskich szkół średnich – zdobyli praktyczną wiedzę oraz doświadczenie w zakresie rozumienia problemów oraz poszukiwania wartościowych rozwiązań, w obszarze braku równości płci oraz przeciwdziałania zmianom klimatycznym. Zespoły uczniowskie, pracujące nad diagnozą problemów i propozycjami rozwiązań, wspierali mentorzy, pochodzący czyli pochodzący z Peru, Nigerii, Ugandy, Demokratycznej Republiki Konga, Tanzanii i Bangladeszu. Projekt zakończył się powstaniem różnych propozycji odpowiedzi na problemy przedstawione przez mentorów – Map Teorii Zmiany, które uczestnicy przedstawili podczas finałowego wydarzenia w czasie TEG.

EG/2024/A/10

Stowarzyszenie Aktywności Przeróżnych niemarudni.pl

„Echo (naszych działań)”

Wysokość dofinansowania: 40 000,00 zł, kwota wydatkowana: 40 000,00 zł

Projekt zakładał opracowanie multidyscyplinarnego spektaklu edukacyjnego, który łączy taniec, muzykę i wizualizacje i porusza tematykę współczesnych problemów globalnych, takich jak zmiany środowiskowe i wpływ działań człowieka na świat. W realizację projektu zaangażowani byli młodzi artyści z Młodzieżowych Domów Kultury z Piekar Śląskich i Bytomia oraz studenci Akademii Muzycznej w Katowicach. W ramach projektu odbyły się trzy bezpłatne spektakle w Katowicach, Piekarach Śląskich i Bytomiu, połączone z interaktywnymi debatami zachęcającymi do refleksji i działania na rzecz środowiska oraz lokalnej społeczności. Wydarzenia zgromadziły ponad 600 widzów. Efektem trwałym projektu jest materiał filmowy dostępny online, służący jako narzędzie edukacyjne oraz publikacje promujące ideę edukacji przez sztukę.

Projekty zrealizowane w 2024 roku (ścieżka B)

EG/2024/B/11

Stowarzyszenie „Pod wspólnym niebem”

„Myśl globalnie-myśl racjonalnie”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

Celem projektu było podniesienie świadomości grupy dzieci z trzech klas pierwszych ze Szkoły Podstawowej nr 21 w Gdyni na temat tego kim są w kontekście całego świata, jak wpływamy na siebie na wzajem oraz rozumienie świata jako złożonego i dynamicznie zmieniającego się systemu poprzez przeprowadzenie 36h warsztatów na bazie różnorodnych i angażujących scenariuszy przygotowanych przez IGO pt. „Zrozum świat”. Warsztaty zostały przeprowadzone metodą dociekań filozoficznych z dziećmi. Jest to doskonała formuła, by dzieci mogły zmierzyć się i krytycznie przedyskutować te złożone problemy, zmienić na tej podstawie zdanie na temat tego co wcześniej myślały. Drugie działanie, to organizacja wybranego metodą design thinking przez dzieci z klas 1 dla klas 2-3 działania na Tydzień Edukacji Globalnej na bazie zdobytej wiedzy. Dzieci wspólnie z nauczycielkami przygotowały małą wystawę na temat krajów z globalnego Południa z podstawową informacją na ich temat i prezentacją ich lokalizacji na mapie i na podstawie tego zorganizowały konkurs dla kl. II i III, gdzie należało odpowiedzieć na pytania związane z tymi państwami. Dodatkowo dzieci przygotowały „selfie-ramkę” z hasłem TEG oraz grały w wymyśloną grę „Gramy dla planety”.

EG/2024/B/12

Fundacja „W krajobrazie”

„W krajobrazie wyzwań globalnych”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

Projekt miał na celu zwiększenie świadomości studentów architektury krajobrazu w zakresie wyzwań ekologicznych i społecznych Globalnego Południa i Globalnej Północy, rozwijanie ich umiejętności projektowych oraz etycznych postaw w kontekście zrównoważonego rozwoju. Kluczowe działania obejmowały wykłady, warsztaty, sesje projektowe typu design charrette, oraz przygotowanie wystawy podsumowującej efekty pracy studentów. Odbiorcami projektu była grupa 25 studentów Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie, którzy dzięki aktywizującym zajęciom zwiększali swoją świadomość i zgłębiali zagadnienia Celów Zrównoważonego Rozwoju 2030, zależności między regionami Globalnego Południa i Północy. Poza nabytą wiedzą opracowali „Kodeks Etyczny Architekta Krajobrazu”, „Katalog Wyzwań dla Architektów Krajobrazu” oraz stworzyli analizy i koncepcje projektowe, które rozwiązywały problemy lokalnych społeczności w Afryce i w Europie. Rezultaty projektu obejmowały zwiększoną świadomość społeczną i ekologiczną uczestników, rozwój interdyscyplinarnych umiejętności projektowych oraz stworzenie programów warsztatów i wykładów dostosowanych do problematyki projektu i jego grupy docelowej. Działania miały także wpływ na 25 000 odbiorców pośrednich poprzez publikacje w mediach społecznościowych i wystawę. Projekt podkreślał znaczenie odpowiedzialności zawodowej architektów krajobrazu w kontekście wyzwań globalnych.

EG/2024/B/13

Fundacja ICAD

„Weekend Światozmieniaczy/ek: Edukacja globalna”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

W ramach projektu Weekend Światozmieniaczy/ek: Edukacja globalna przeprowadzono weekendowe szkolenie dla 14 osób zainteresowanych Edukacją globalną, którego celem było przygotowanie ich do prowadzenia samodzielnych działań w tym zakresie. Po 16-godzinnym szkoleniu osoby uczestniczące zrealizowały 7 różnych działań dla lokalnej społeczności dzieląc się zdobytą wiedzą i umiejętnościami, w sumie docierając do 382 osób. Celem projektu było z jednej strony rzetelne przygotowanie osób uczestniczących do prowadzenia działań z zakresu edukacji globalnej, z drugiej budowanie sieci osób zaangażowanych w ten temat, przede wszystkim na terenie województwa śląskiego. Projekt podsumowany został 2-godzinnym spotkaniem online, na którym wypracowano pomysły na dalszą współpracę już po zakończeniu projektu.

EG/2024/B/14

Stowarzyszenie tutajteraz

„Sprawiedliwy Handel – to dobry wybór!”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

Głównym zrealizowanym celem projektu jest upowszechnienie i podniesienie jakości Edukacji Globalnej, w zakresie odpowiedzialnej konsumpcji, przełamywania stereotypów i poszerzania wiedzy na temat krajów Globalnego Południa. Zrealizowano cykl warsztatów przybliżających tematykę Sprawiedliwego Handlu na przykładzie uprawy kakao w Kolumbii oraz produkcji czekolady. Warsztaty zostały powiązane z podstawą programową lekcji historii. 176 osób – uczniów i uczennic szkół podstawowych i ponadpodstawowych zlokalizowanych w Siedlcach oraz we wsiach z terenu powiatu siedleckiego wzięło udział w dwugodzinnych warsztatach, które składały się ze spotkania wprowadzającego na temat kultury i przyrody Kolumbii oraz zajęć o Sprawiedliwym Handlu połączonych z zapoznaniem i degustacją produktów z certyfikatem Fair Trade.
Osoby uczniowskie zostały zaproszone do aktywności plastycznej poprzez wykonanie plakatów promujących Sprawiedliwy Handel, które zostały zaprezentowane na wystawie w Galerii Kultura.
Podczas TEG odbyło się wydarzenie otwarte – 22 listopada w Galerii Kultura zorganizowano wernisaż połączony z wieczorem opowieści i degustacją produktów Fair Trade.

EG/2024/B/15

Fundacja ICAD

„sayWorkshops”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

W ramach projektu sayWorkshops przeprowadzono 10 dwugodzinnych warsztatów online na tematy związane z Edukacją globalną. Warsztaty odbywały się w języku angielskim, wspierając rozwój w posługiwaniu się tym językiem, ważnym również do rozumienia globalnej sytuacji i zależności. 7 warsztatów przeprowadzonych zostało na podstawie istniejących już, szczegółowych scenariuszy dotyczących odpowiedzialnej konsumpcji, odpowiedzialnej turystyki oraz realizowania działań na rzecz lokalnej zmiany (ze zrozumieniem globalnego kontekstu). W ramach projektu przygotowane zostały 4 scenariusze dotyczące Edukacji globalnej i Celów Zrównoważonego Rozwoju, na podstawie których przeprowadzono kolejne 3 warsztaty online. Projekt realizowany był we współpracy między Fundacją ICAD a nieformalną grupą sayWorkshops.

EG/2024/B/16

STOWARZYSZENIE GRUPA Z PASJĄ

„ŚWIAT NA TALERZU – LOKALNA KONSUMPCJA, GLOBALNE ZMIANY”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 10 082,01 zł

Projekt realizowany był w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Dobrzykowicach i skupiony był na tematyce żywności w ujęciu globalnym. Celem było przedstawienie dzieciom szkolnym zależności między uprawami, produkcją, środowiskiem i życiem osób w innych krajach. W ramach projektu zaplanowano i zrealizowano cykl warsztatów edukacyjnych dla ośmiu klas (klasy od 3 do 6). Cykl obejmował dwa warsztaty dla każdej z klas (w sumie przeprowadzono 16 warsztatów). Pierwszy warsztat poruszał zagadnienia takie jak: etapy produkcji żywności, lokalność i sezonowość, pochodzenie żywności i jej transport oraz marnowanie żywności. Drugi warsztat pogłębiał temat żywności o rolnictwo w krajach globalnego Południa, zagadnienie Sprawiedliwego Handlu, ukrytych kosztów produkcji. Po serii edukacyjnej chętni uczniowie wzięli udział w cyklu warsztatów plastycznych i przygotowali obrazy-kolaże na temat żywności, wykorzystując wiedzę zdobytą na poprzednich spotkaniach. Finałem projektu była wystawa wykonanych prac, która przedstawiona była w holu głównym szkoły. W projekcie wzięło udział 170 uczniów bezpośrednio, a dodatkowo wystawę odwiedziło około 400 innych dzieci, nauczycieli i rodziców, co znacznie zwiększyło zasięg edukacyjny projektu.

EG/2024/B/17

Fundacja Właściwy Kurs

„Turystyka Globalna – 'Ja i cały świat’.”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 10 082,01 zł

Projekt był skierowany do harcerzy Hufca Ziemi Gliwickiej ZHP w wieku 13–21 lat i miał na celu zwiększenie świadomości na temat globalnego wpływu turystyki na społeczeństwo, środowisko i gospodarkę. W ramach projektu zorganizowano 4 spotkania warsztatowe, w których wzięło udział 48 uczestników. Zastosowano metody aktywizujące, takie jak gry symulacyjne, analizy przypadków i quizy, które pozwoliły uczestnikom zrozumieć kluczowe zagadnienia zrównoważonej turystyki, w tym odpowiedzialnego podróżowania, wpływu podróży na ekosystemy i różnorodność regionów geograficznych. Na zakończenie opracowano analizę efektów warsztatów, która została skonsultowana z Komendą Hufca Ziemi Gliwickiej. Efekty projektu potwierdziły jego skuteczność – 75% poprawnych odpowiedzi w quizach ewaluacyjnych wskazało na wysoki poziom przyswojenia wiedzy, a uczestnicy zakończyli udział lepiej przygotowani do świadomego eksplorowania świata i promowania odpowiedzialnych postaw w swoim otoczeniu, co czyni projekt inspiracją do dalszych działań edukacyjnych na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju.

EG/2024/B/18

Fundacja Wsparcia, Rozwoju i Nauki NABU

„Poznajemy prawa człowieka z NABUsiem”

Wysokość dofinansowania: 11 980,50 zł, kwota wydatkowana: 11 980,50 zł

Projekt w przystępny i angażujący sposób przekazałał młodym ludziom wiedzę na temat praw człowieka i globalnych problemów. Dzięki interaktywnym zajęciom, dzieci i młodzież miały okazję poznać kluczowe dokumenty i zasady dotyczące praw człowieka, takie jak Deklaracje Praw Człowieka ONZ oraz przepisy Unii Europejskiej, które stanowią fundament współczesnych standardów ochrony człowieka. Zorganizowano 11 zajęć warsztatowych trwających po 2 h każde oraz 1 spotkanie podsumowujące i przygotowujące do wystawy w Tygodniu Edukacji Globalnej. Skorzystały z nich 32 osoby w wieku 8 – 18 lat. Podczas interaktywnych zajęć uczestnicy zapoznali się z prawami człowieka, opartymi na dokumentach stworzonych przez ONZ i UE. Wiedza była przyswajana poprzez prezentacje, gry i zabawy zespołowe z użyciem maskotek fundacyjnych – NABUsia oraz podczas wykonywania prac warsztatowych. Uczestnicy stworzyli komiksy, ilustracje, historie i inne kreacje poruszające omawiane zagadnienia. W ramach projektu, podczas Tygodnia Edukacji Globalnej, wszystkie dzieła zostały zebrane i zaprezentowane w formie wystawy. Głównym celem projektu było rozpowszechnienie wiedzy na temat praw człowieka i globalnych problemów wśród uczestników (dzieci i młodzieży z powiatu jasielskiego).

EG/2024/B/19

Fundacja Spinacz

„Wiedza Bez Granic: Seniorzy i Edukacja Globalna”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

Projekt skierowany do 20-osobowej grupy seniorów, którzy po odbyciu warsztatów obejmujących tematy: edukacja globalna, zmiany klimatyczne, prawa człowieka, wpływ globalizacji na lokalne społeczności oraz świadome decyzje konsumenckie, przeprowadzili samodzielnie dwa spotkania dla innych seniorów. To działanie wzmacniało ich aktywność obywatelską oraz inicjatywność społeczna. Sami dokonali wyboru tematów jakim chcą się zająć oraz opracowali merytorycznie taki warsztat. Zaprosili na niego seniorów, którzy nie byli związani z projektem. Finałem projektu było stworzenie własnej inicjatywy przez seniorów, którą było stworzenie filmu edukacyjnego. Wykorzystali w nim zdobytą wiedzę podczas warsztatów i spotkań. Projekt realizował cele, takie jak zwiększenie świadomości globalnej wśród seniorów, promowanie działań proekologicznych i społecznych oraz aktywizacja tej grupy społecznej w zakresie edukacji globalnej.

EG/2024/B/20

Fundacja Pol

„Sami o sobie – cykl szkoleń o islamie i migracji prowadzonych przez muzułmanów i uchodźców”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

Białegostoku. Ogółem zorganizowano 8 szkoleń w „konserwatywnych” regionach wg innowacyjnej metodologii, gdzie uczono postaw empatycznych poprzez rozmowę o islamie i migracji. Projekt był częściowo prowadzony z nauczycielami z tych województw oraz członkami społeczności: muzułmańskiej i uchodźczej. W ten sposób osoby uczniowskie miały okazję poznać bezpośrednio osoby, o których tak dużo mówią media i politycy; uchodźcy i muzułmanie zdobyli niezbędne kwalifikacje do prowadzenia treningów z komunikacji oraz prowadzenia szkoleń o islamie i migracji. Ponadto celem projektu było zbudowanie relacji między szkołami a centrami muzułmańskimi, które – w obliczu populistycznej retoryki polityków i kryzysu na granicy – będą stanowić dobrą podstawę do budowania relacji, a co za tym idzie integracji i spójności społecznej. Projekt był realizowany w oparciu o opracowany i wykorzystywany od wielu lat program „Empatia i wielokulturowość”.

EG/2024/B/21

Fundacja Wspierania Dialogu „Rozmawiajmy”

„Liderzy Globalnych Wyzwań”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

Projekt „Liderzy Globalnych Wyzwań” zwiększył kompetencje młodych liderów w ważnych dla ich rozwoju zawodowego obszarach. Umiejętność dialogu i rozmowy jest nieocenioną kompetencją w czasach technologicznej rewolucji, przebodźcowania osób młodych i poczucia samotności wielu z nich. Wiedza o Celach Zrównoważonego Rozwoju pomaga lepiej zrozumieć świat, w którym funkcjonujemy. Oddanie w ręce młodzieży zorganizowania w szkole Biblioteczki Edukacji Globalnej i gry terenowej o globalnych wyzwaniach, zbudowało w nich poczucie sprawczości i wpływu. W finale akcji wszyscy uczestnicy projektu – liderzy, młodzież uczestnicząca w finale i nauczyciele – poczuli, że są częścią ważnego projektu, który pozytywnie wpływa na zmianę postaw. W projekcie wzięło udział 46 osób młodych w wielu 15-17 lat. Artykuł o projekcie ukazał się w lokalnej prasie, Kurierze Wareckim. Wartością dodaną projektu było powstanie materiałów edukacyjnych na temat zakładania Biblioteczki i prowadzenia zajęć w szkole o Celach Zrównoważonego Rozwoju.

EG/2024/B/23

FUNDACJA MODY CYRKULARNEJ

„Wiele twarzy T-shirta”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

„Wiele twarzy T-shirta” to projekt edukacyjny, który poprzez kreatywne warsztaty naprawy, przerabiania i personalizacji T-shirtów uwrażliwia uczestników na globalne zależności w przemyśle tekstylnym. Działania miały na celu pobudzenie refleksji na temat społecznych, klimatycznych i ekonomicznych skutków produkcji odzieży, a także promocję zrównoważonego podejścia do konsumpcji. W projekcie udział wzięło ponad 250 osób, w tym młodzież, seniorzy, nauczyciele oraz projektanci mody. Warsztaty odbyły się w trzech lokalizacjach: podczas pikniku ekologicznego w Raciążu, targów Fast Textile w Warszawie oraz w miejscowym domu kultury. Uczestnicy mieli okazję poznać tradycyjne stroje z różnych kultur, omówić globalne wyzwania związane z przemysłem tekstylnym oraz wziąć udział w inicjatywach takich jak „wymianka” ubrań. Projekt zakończył się dużym sukcesem, angażując lokalną społeczność i inspirując do dalszych oddolnych działań na rzecz zrównoważonej mody.

EG/2024/B/24

Instytut Przeciwdziałania Wykluczeniom

„Uniwersytet Równości: Edukacja Globalna”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

Projekt polegał na zrealizowaniu zajęć on-line w formie kursu uniwersyteckiego dla osób studiujących w Toruniu, szczególnie na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu (w partnerstwie z którym projekt został zrealizowany). Projekt zakładał cztery wykłady on-line, w formie wykładów ogólnouniwersyteckich, o tematyce edukacji globalnej, w następujących obszarach: prawa człowieka, zrównoważony rozwój i zmiany klimatyczne, relacje pomiędzy Globalną Północą i Globalnym Południem, równość kobiet i mężczyzn a edukacja globalna. Dodatkowo, osoby chcące w całości zrealizować kurs, uczestniczyły również w ćwiczeniach i warsztatach on-line. W ramach projektu, jako dodatkowa forma edukacyjna (edukacja pozaformalna), została przeprowadzona Jesienna Szkoła Edukacji Globalnej o tematyce zajęć teoretycznych realizowanych w ramach wskazanego powyżej kursu.

EG/2024/B/25

Fundacja Przestrzeń Możliwości

„Jestem ZMIANĄ”

Wysokość dofinansowania: 10 410,06 zł, kwota wydatkowana: 10 410,06 zł

Projekt Jestem ZMIANĄ miał na celu podniesienie jakości edukacji globalnej wśród dzieci i młodzieży uczęszczającej do szkół podstawowych oraz wsparcie w kształtowaniu odpowiedzialności za świat, w którym żyją. Pierwszym etapem projektu były warsztaty dla uczniów (1 cykl/120 min.). Zrealizowano 10 warsztatowych cykli w siedmiu szkołach. Projekt miał na celu. Działania projektowe skierowane były na zobrazowanie obiektywnie świata z uwzględnieniem aspektów problemów związanych z pracą dzieci na rzecz koncernów odzieżowych. Zwiększenie kompetencji uczestników w zakresie znajomości zagadnienia pracy dzieci i warunków produkcji ubrań oraz wzajemnych współzależności, w tym perspektywy globalnego Południa. Każda grupa warsztatowa stworzyła lapbook, który był elementem mini-kampanii realizowanej przez nich dla społeczności ich szkoły w ramach obchodów TEG. Drugą częścią projektu były warsztaty międzypokoleniowe, podczas, których rozmawiano o tych samych zagadnieniach. Do udziału w warsztatach zostali zaproszeni wszyscy uczestnicy warsztatów w szkołach wraz z rodzinami. Warsztaty międzypokoleniowe zwieńczyła część upcyklingowa, nowe życie starych ubrań – uczestnicy stworzyli z t shirtów torby.

EG/2024/B/26

FUNDACJA POMERANIA GREEN – ZIELONE POMORZE

„Zielone Pomorze – Edukacja Globalna i Zrównoważony Rozwój w Wołczy Wielkiej”

Wysokość dofinansowania: 11 980,00 zł, kwota wydatkowana: 11 980,00 zł

Projekt Zielone Pomorze – Edukacja Globalna i Zrównoważony Rozwój w Wołczy Wielkie, przyczynił się do realizacji celów zrównoważonego rozwoju, do budowania świadomości globalnych wyzwań oraz zaangażowanie społeczności w lokalne inicjatywy. Warsztaty edukacyjne dla dzieci, młodzieży i dorosłych, obejmowały tematy takie jak zrównoważony rozwój, odpowiedzialna konsumpcja czy ochrona bioróżnorodności. Warsztaty przyciągnęły 39 dzieci i uczniów oraz 53 dorosłych. Uczestnicy szkolenia dla nauczycieli i edukatorów poznali nowoczesne metody nauczania oraz symulacje edukacyjne, poszerzyli wiedzę w zakresie edukacji ekologicznej i globalnej. W szkoleniach wzięło udział 9 nauczycieli i edukatorów z gminy Miastko. Podczas akcji sadzenia drzew i krzewów miododajnych posadzono ponad 100 sadzonek na terenie Wołczy Wielkiej, angażując 50 mieszkańców. Dzięki kampanii edukacyjnej stworzono i rozpowszechniono materiały edukacyjno-promocyjne posty i filmy edukacyjne. Kampanie w mediach społecznościowych dotarła do ponad 2 000 osób. Rezultatem jest zwiększenie świadomości ekologicznej i wiedzy o globalnych współzależnościach, zaangażowanie lokalnej społeczności w działania na rzecz ochrony środowiska i bioróżnorodności oraz wzrost zainteresowania tematyką edukacji globalnej, zrównoważonego rozwoju i ekologii wśród dzieci, młodzieży i nauczycieli.

EG/2024/B/27

Fundacja Turkusowa Polana

„Polana jak Świat – Świat jak Polana”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

Głównym celem projektu było wprowadzenie edukacji globalnej w programy nauczania dzieci wczesnoszkolnych w Leśnej Szkole Demokratycznej Turkusowa Polana w Rzeszowie i w Szkole Podstawowej we wsi Jaśliska, a tym samym odpowiednie przygotowanie kadry pedagogów i edukatorów. Na przykładzie dwóch tematów z zakresu jakości edukacji i dostępu do czystej wody ukazaliśmy dzieciom globalne zależności, wpływ jednostki na globalne procesy i wpływ globalnych procesów na jednostkę. Projekt składał się z lekcji wprowadzających w obu szkołach oraz części wspólnej odbywającej się w plenerze nad rzeką Jasiołką. Następnie nauczyciele i edukatorzy samodzielnie przygotowali i poprowadzili lekcje w swoich szkołach korzystając z przedstawionych materiałów i inspiracji wcześniejszymi lekcjami i warsztatami.

EG/2024/B/28

Stowarzyszenie Rodzin i Przyjaciół Osób z Zespołem Downa Szansa

„Razem DziałaMY dla PlaneTY w Szansie. Historia z kroplą wody w tle.”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

Celem projektu było podniesienie świadomości na temat globalnych wyzwań, takich jak zmiany klimatyczne, brak dostępu do wody i globalne współzależności. Adresatami działań były dzieci i młodzież z Zespołem Downa, ich rodziny oraz opiekunowie. W ramach projektu zorganizowano wyjazd edukacyjny do Hydropolis we Wrocławiu, w którym 40 osób wzięło udział w interaktywnych zajęciach, zdobywając wiedzę o wodzie i zmianach klimatycznych. Odbyły się też warsztaty z ekspertem edukacji globalnej, podczas których 18 dzieci i młodzieży z Zespołem Downa zgłębiało globalne współzależności i przygotowało list promujący edukację globalną. Podczas warsztatów krawieckich z elementami arteterapii osoby uczestniczące pod okiem trenerki i terapeutki zaprojektowały i wykonały maskotkę „Kropla wody”, rozwijając zdolności manualne oraz świadomość tematyczną. Następnie 200 maskotek wraz z listami przekazano wybranym szkołom i decydentom, akcentując potrzebę dbania o wodę i klimatyczne działania. Projekt zwiększył świadomość uczestników i ich otoczenia na temat globalnych wyzwań. Działania edukacyjne i promocyjne poszerzyły zasięg projektu, angażując lokalne społeczności i decydentów. Realizacja inicjatywy uwypukliła konieczność wspólnych działań na rzecz ochrony zasobów wodnych, przeciwdziałania zmianom klimatycznym.

EG/2024/B/29

Fundacja Dobra Puszcza

„Zadbajmy o siebie i cały świat – Pomagając sobie nawzajem pomagamy całemu światu”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

Projekt adresowany był do 45 uczniów ze Szkoły Podstawowej w Zabłudowie. Zorganizowane zostały warsztaty o roli i poszanowaniu wody pitnej w formule gry terenowej. Po warsztatach przeprowadzono debatę na temat ochrony zasobów wody i zapewnienia jej dostępności. Uczestniczące dzieci aktywnie angażowały się w dyskusję, prezentując własne pomysły na oszczędzanie wody i jej odpowiedzialne wykorzystanie. Wspólnie uznano, że zakup i instalacja dyspensera do wody w Szkole w Zabłudowie będzie najlepszym rozwiązaniem, które nie tylko wypromuje poszanowanie zasobów wodnych, ale także da dzieciom realny wpływ i poczucie sprawczości w realizacji działań proekologicznych. Zorganizowano również 2 prelekcje filmu „Ziarno Świadomości”, w których wzięło udział ok 40` osób (uczniowie i nauczyciele obejrzeli krótszą wersję filmu, dorośli widzowie (ok 15 osób) podczas drugiego seansu pełnometrażowej wersji). Dla jednej z klas przeprowadzono też warsztaty dotyczące żywności: wpływ naszych codziennych wyborów zakupowych, lokalne i sezonowe produkty, problem marnowania żywności.

EG/2024/B/30

Fundacja Premium Foods

„Mali Szefowie Kuchni Zero Waste”

Wysokość dofinansowania: 10 500,00 zł, kwota wydatkowana: 10 500,00 zł

Fundacja Premium Foods zrealizowała swój projekt w gminie Popów, w Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Wąsoszu Górnym. Projekt skierowany był do dzieci z klas 1-3, rodziców i nauczycieli. Głównym celem projektu było zwiększenie świadomości na temat problemu marnowania żywności i wody i jego wpływie na naszą przyszłość oraz jakość życia mieszkańców z innych krajów, promowanie zdrowego i zrównoważonego odżywiania, korzystanie z regionalnych produktów oraz nauczenie praktycznych umiejętności wykorzystania całych produktów, w tym resztek jedzenia, w kuchni. W ramach projektu zorganizowano warsztaty kulinarne z wykorzystaniem produktów sezonowych i minimalizowaniem odpadów, przygotowano i dystrybuowano materiały edukacyjne (jadłospis z przepisami, ulotki edukacyjne dla dzieci i rodziców), przeprowadzono spotkania informacyjne dla rodziców oraz promowano projekt wśród mieszkańców gminy oraz w mediach społecznościowych. W wyniku realizacji projektu, uczestnicy zwiększyli swoją wiedzę na temat problemu marnowania żywności i jego wpływu na środowisko, nabyli praktyczne umiejętności wykorzystania całych produktów i resztek jedzenia w kuchni, a także zwiększyli umiejętności samodzielnego komponowania posiłków z uwzględnieniem zasad „zero waste”. Projekt promował świadome wybory żywieniowe i zakupowe, przyczynił się do zwiększenia świadomości ekologicznej wśród dzieci i rodziców z gminy Popów oraz uwrażliwił na problemy globalne, takie jak głód i ubóstwo.

EG/2024/B/31

Stowarzyszenie „Nasza Szkoła”

„Na spotkanie ze Światem”

Wysokość dofinansowania: 11 910,00 zł, kwota wydatkowana: 11 813,98 zł

Głównym celem projektu było poszerzenie horyzontów myślenia oraz dostrzeganie problemów świata w wymiarze globalnym, jako sieć wzajemnych relacji i powiązań. Bazą działań była Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030, wokół której podjęto szereg działań: warsztaty, Tydzień Edukacji Globalnej oraz Żywe Biblioteki, projekty między-klasowe i między-przedmiotowe. Warsztaty miały miejsce zarówno w szkole (trenerka związana z Fundacją Krzyżowa) jak i wyjazdowo w samej Krzyżowej (w Fundacji „Krzyżowa” dla Porozumienia Europejskiego) dla młodszych klas 1-3. Po warsztatach rozpoczęto proces pracy nad projektem uczniowskim oraz działania między-klasowe i między-przedmiotowe. Poznając kolejne Cele z Agendy 2030 wszystkie klasy ucząc się międzyprzedmiotowo przygotowały się do TEG 2024, podczas którego odbyła się gra miejska, a klasy dodatkowo prezentowały swoje projekty szerszej społeczności. Projekt zamykały Żywe Biblioteki przybliżające różnorodność na świecie dzięki rozmowom z podróżnikami i gośćmi z dalekich miejsc. Wymienione działania miały na celu kształtowanie postaw prospołecznych, empatii, otwartości i akceptacji różnorodności.

EG/2024/B/32

Fundacja Przestrzeń Możliwości

„Otwarte głowy”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

Projekt miał na celu zrozumienie istoty wyzwań współczesnego świata przez otwarty dialog między młodymi ludźmi (uczniowie klas 7, 8 szkół podstawowych oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych) i dziennikarzami. Zorganizowano 5 spotkań dla 17 uczestników (12 młodych ludzi oraz 5 dziennikarzy). Podczas tych spotkań mieli oni okazję poznać zagadnienia zgodne z celami projektu, mi.in. prawami dzieci czy pracą dzieci w przemyśle tekstylno-modowym. Oprócz zapoznania się z wybranymi zagadnieniami dyskutowano o zmianach jakie można wprowadzić w swoim życiu, w życiu swojej rodziny, w szkole lub pracy, aby wpływać na globalną społeczność. Podczas spotkań zaplanowano akcję społeczną skierowaną do mieszkańców miasta Tychy – przygotowano materiały, zaplanowano działania, zaprojektowano plakaty, rozesłano zaproszenia, itp. Na warsztatach realizowanych w ramach akcji społecznej uczestnicy mieli okazję wykonać ekotorbę, naszyjnik z zużytego T-shirta, bransoletki i breloki. Panele dyskusyjne prowadzili młodzi uczestnicy projektu – dzielili się (przy wsparciu trenerów i dziennikarzy) swoją wiedzą i pomysłami na stawianie czoła aktualnym wyzwaniom globalnym, kształtowali u odbiorców akcji krytyczne myślenie, zachęcali do samodzielnego zdobywania i przetwarzanie zdobytych informacji oraz wyciąganie wniosków.

EG/2024/B/33

Fundacja Międzynarodowe Centrum Pomocy Psychologicznej

„Mała gmina vs wielki świat”

Wysokość dofinansowania: 12 000,00 zł, kwota wydatkowana: 12 000,00 zł

Projekt miał na celu zwiększenie świadomości ekologicznej oraz promowanie odpowiedzialnej konsumpcji wśród mieszkańców i obejmował działania edukacyjne oraz integracyjne. Skierowany był do mieszkańców gminy Miedźna, w tym dzieci, młodzieży oraz ich rodziców. Projekt przyczynił się do integracji społeczności lokalnej oraz zwiększenia ich zaangażowania w działania na rzecz ochrony środowiska. Nasze najważniejsze działania w trakcie projektu to organizacja Festynu wymiany zabawek i gier planszowych – wydarzenie to przyciągnęło lokalną społeczność, umożliwiając mieszkańcom wymianę oraz ponowne wykorzystanie zabawek, co promowało ideę recyklingu. Podczas festynu odbywały się warsztaty edukacyjne, zorganizowano warsztaty plastyczne i kreatywne, które dotyczyły tematyki recyklingu i ochrony środowiska. Uczestnicy mieli okazję nauczyć się, jak w praktyce wdrażać zasady zrównoważonego rozwoju. Przeprowadzono szkolenia dla wolontariuszy ze szkoły podstawowej, uczestniczących aktywnie w projekcie dotyczące edukacji globalnej i zrównoważonego rozwoju. Wolontariusze współpracowali podczas festynu wymiany zabawek, a także przygotowywali i prezentowali wystawę prac plastycznych w szkole podczas trwania Tygodnia Edukacji Globalnej.

projekt i realizacja strony internetowej: rock the web